مدیریت شهری و ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، با تلاش مضاعف باید برای برخورداری شهر رشت و گیلان از امکانات، ظرفیتها و پتانسیلهای برند «شهر خلاق خوراکشناسی یونسکو» گام بردارند تا بیشترین نفع هم در جهت تولید ثروت، اشتغالزایی و هم به لحاظ نمایان شدن یکی از میراثهای مادی و معنوی گیلان، نصیب این دیار گردد.
علی کریمی پاشاکی، روزنامهنگار در یادداشتی نوشت: برند با ظرفیت «شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو» و هم اکنون فستیوال خوراک شناسی شمال کشور را برای رشت نادیده نگیریم. شهر خوب ساختنی است نه یافتنی. اساسا من و شما چه سهمی در ساختن شهر خوب و قابل زیست شرافتمندانه و سالم داریم؟
شهر رشت مورد تمنا و خواست ما، مهر، عزت و احترام شهروند را در دل دارد، آیا عاری از خشونت لفظی، فیزیکی و اداری و ... است؟ آیا در شهر رشت آرزوهای ما، حق منظر را پاس داشته، هوا و محیط زیست پاک، شهروند مسئول، فرهنگ ترافیکی، مبلمان آرامشبخش و هویت معماری ایران و اقلیم خاص برای آسایش، ورزش، شادی، رفاه و وضعیتی که حقوق همه شهروندان و حقوق معلولان و نابینایان، ضعفا و ناتوانان را در نظر داشته و همه چیز حساب شده و فکورانه است!؟ آیا مسئولیت ما شهروندان فقط مطالبه است یا خود در این روند دخیل و شریک هستیم؟
باید متذکر شوم، انسان را در قاموس ایمان به مسئولیت اخلاقی و میثاق حقوق همگانی اجتماعی خود میشناسند، شهروند در دنیای امروز نیز همراه با انواع رسالتها و مسئولیتهاست. فقط حق سوال، ادعا و حق مطالبه نیست، روی دیگر سکه حقوق شهروندی تکالیف و مسئوولیتهای شهروند میباشد. برای ساختن یک شهر خوب و قابل زیست، همه باید مسئولانه مشارکت کنیم صد البته مسئولان ذیربط به شکل اولاتر، بایستی مسئول و پاسخگو باشند.
ظرفیت و پتانسیل برند«شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو» برای رشت را نادیده نگیریم، چند سالی است که با تلاشهای شهرداری رشت و مساعدتهای شوراهای شهر در دورههای مختلف، این برند خوب یعنی«شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو» بنام شهر رشت در دنیا و مجامع بینالمللی ثبت شده است.
این برند میتواند بعد از انجام پارهای بسترسازیهای قانونی و امکاناتی، در جهت جلب و جذب سرمایهگذاران و گردشگران کشور و اقصی نقاط دنیا موثر باشد.
باید تاکید کرد که قطعا اجرای هر طرح و یا پروژهای با نقاط ضعف و قوت همراه است و در اجرای این پروژه مهم، نیز امکان دارد نقاط ضعفی وجود داشته باشد که باید آن نقاط ضعف را برطرف کرد، ولی نباید با کمال بی انصافی، کل این برند مهم را مضر، غیرمفید و منفعت طلبانه ارزیابی کرد و کل این پروژه عظیم را زیر سوال برد.
در این شرایط ضرورت دارد تا هم مدیریت شهری و هم ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، با مدیریت خوب ولی جهانی و دیگر دستاندکاران، با تلاش مضاعف برای برخورداری شهر رشت و گیلان از امکانات، ظرفیتها و پتانسیلهای برند «شهر خلاق خوراکشناسی یونسکو» گام بردارند تا بیشترین نفع هم در جهت تولید ثروت، اشتغالزایی و هم به لحاظ نمایان شدن یکی از میراث های مادی و معنوی گیلان، نصیب این دیار گردد.
با کمال تاسف مدتی است که برخی در موقعیتهای مختلف، چنان مخالفتی با این برند کرده و میکنند، تو گویی این موضوع به بهانهای برای غارت اموال عمومی تبدیل شده است!!. در حالی که تا به این اندازه هم نگاه سیاه و سفید به این بحث، میتواند آسیبهای غیرقابل جبرانی را بر اعتماد عمومی در ارتباط با مدیریتهای بخشهای مختلف جامعه وارد کند. پیش از این تاکید شد، دیکته نوشته نشده غلط ندارد، باید به دور از غوغا سالاری و با انتقادهای منصفانه نقاط ضعف را بر طرف کرد.
علی ای حال، اجرای فستیوال خوراک شناسی شمال کشور را قدر بدانیم و این اقدام خوب ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان و مدیریت شهری و شهرداری رشت را بخوبی پاس بداریم، باید بدانیم که برای بوجود آمدن این برند، تلاشهای فوق العادهای از طرف دست اندرکاران مدیریت شهری، شهرداری رشت و ولی جهانی مدیرکل توانمند میراثفرهنگی گیلان و دیگر دست اندرکاران صورت گرفته و هزینههای فراوانی به صورت همه جانبه داده شده است، با توجه به اهمیت وجود این برند«شهر خلاق خوراکشناسی یونسکو» و هم اکنون فستیوال خوراکشناسی شمال کشور برای شهر رشت و استان گیلان، میبایست با صبوری و همراهی با مسئولان ذیربط در جهت اثر گذاری مثبت آن بر اقتصاد شهری رشت، یاریگر مسئولان باشیم.