موزه نمایش تاریخ بوده و قصههای زیادی در خود جای داده است، کودکان از طریق این قصهها تاریخ را دریافته و بین آن و زمان حال ارتباط برقرار میکنند.
الهام کیانپور، روزنامهنگار و پژوهشگر در یادداشتی نوشت: موزه نمایش تاریخ است و قصههای زیادی در خود جای داده است، کودکان از طریق این قصهها تاریخ را دریافته و بین آنها و زمان حال ارتباط برقرار میکنند. موزهها، زمینه ای برای خلق ایدههای نو هستند و توانایی آنها در بازنمایی ابعاد گوناگون موضوعی که ارائه میکنند، موجب ایجاد فهم و درک گستردهای از موضوع برای کودکان میشود.
در برخی از شهرها و کشورهای جهان، موزههایی مخصوص کودکان وجود دارند که با اهداف آموزشی و یا تقویت خلاقیت و ایجاد روحیه پرسشگری در کودکان ساخته شدهاند و همچنین موزههایی مخصوص کودکان وجود دارند که نوع معماری، ساختار موزه، دسترسیها و فعالیتهای آن با دیگر موزهها تفاوت دارد. این موزهها با اهداف آموزشی و یا تقویت خلاقیت و ایجاد روحیه پرسشگری در کودکان ساخته شدهاند.
در این راستا به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی (۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد) موزه رشتیدوزی واقع در عمارت کلاهفرنگی پارک محتشم رشت به اجرای برنامههایی با محوریت پیوند کودک و موزه اقدام کرد، از آنجا که موزههای ما برای ارتباط دقیق با کودکان مهیا نیست، نیاز است این فضاها به طور جدی و هدفمند برای کودکان آماده شوند، چراکه بچهها علاوه بر بازدید از موزه به نوعی سرگرمی نیاز دارند که در یادگیری و ایجاد علاقه آنها به موزه تأثیرگذار باشد؛ به همین منظور، موزه رشتیدوزی در این هفته از دو کودک راهنمای موزه برای جذب کودکان به این حوزه استفاده کرد.
در سال گذشته در روز جهانی موزه، تصمیم بر آن شد که برای راهنمای موزه رشتی دوزی از کودکان استفاده شود و پس از برنامهریزی و هماهنگیهای لازم با فعالان این حوزه، این مهم امسال به انجام رسید، نیکا نوری و سوفیا نجارپور، دو کودک علاقهمند، پس از آموزشهای لازم برای حضور به عنوان راهنمای موزه در هفته میراثفرهنگی آماده شدند، این دو کودک راهنما که به مدت یک هفته، تحت آموزش برای این فعالیت قرار گرفتند، در هفته جاری با لباس رنگین محلی گیلان پیرامون هنر رشتیدوزی و تاریخچه آن در گیلان، ابزار کار، نقشهای آن، کاربرد آن در گذشته و حال، برای بازدیدکنندگان صحبت کرده و باعث علاقهمندی و توجه کودکان در این فضا شدند.
از آنجا که کودکان معمولا با نیاز اطلاعاتی و یا پرسش ویژهای وارد موزه نمیشوند. باید با ابزارهای کمک آموزشی و یا از طریق فعالیتهای تفریحی به او آموزش داده و علاقهمندی را ایجاد کرد که در این راستا موزه رشتیدوزی با برپایی ایستگاه نقاشی برای کودکان بازدیدکننده، پیوند کودکان را با موزهها استحکام بخشید.
ایستگاه نقاشی با هدف درنگ بر دیدگاه کودکان بر میراثفرهنگی، جاذبههای تاریخی و گردشگری در موزه رشتی دوزی تدارک دیده شد، تا با ثبت خاطرات به یادماندنی برای کودکان و تجربه حضور آنها در این مکان در راستای ثبت نگاه و رویکرد آنها نسب به موزه و کارکرد آن، به هدف خود در راستای پیوند کودکان با موزه و استحکام این پیوند دست یابد.
موزهها نباید نقش و جایگاه کودکان را از یاد ببرند، چرا که این نگرش نه تنها فرهنگ و تاریخ این سرزمین را زنده نگاه خواهد داشت، بلکه در شیوه نگرش کودکان نیز در آینده تاثیرگذار خواهد بود، کودکان معمولا یا از طریق بازدیدهای گروهی و یا با والدین وارد موزه میشوند و هنگام خروج از آن، با اطلاعاتی آمیخته با سؤال، فضای موزه را ترک میکنند. توجه به ابعاد مختلف ارتباطی از قبیل دیدن و شنیدن، استفاده از اشیا، صحنهها، صداها، تصویرها و گفت و گو از امکانات مختلفی هستند که در انتقال این مفاهیم، مؤثر هستند.